lauantai 23. tammikuuta 2016

Tahdotko mennä vanhaan vai uuteen?

Tähän väliin on hyvä hetki palata vuoteen 2015 ja kerrata hiukan, mitä kaikkea meidän vuosi sisälsi. Ennen tämän postauksen kirjoittamista ajattelin, ettei viime vuosi ollut mitenkään kummoinen. Lukio vei aikaa "oikealta" elämältä ja koko ajan stressasi ja huokaili, miten pitäisi ehtiä tehdä sitä, tätä ja tuota. Mutta tätä vuosikokoomaa tehdessä tajusin, että aika paljon viime vuoteen silti mahtui. Käytiin peräti kahdeksan mätsäriä, joista kuudessa sijoituttiin. Startattiin rally-tokossa möllikisoissa ja vuoden aikana käytiin yhteensä seitsemän kisaa. Niistäkin kaikista paitsi yhdestä saatiin hyväksytty tulos. Myös retkiä ja reissuja ehdittiin kiertää ihan mukavasti. Ehkä tämä olikin jollain lailla ihan onistunut vuosi.
Tammikuu
Tammikuu oli varmaan koko blogin historian hiljaisinta aikaa. Kevään ylioppilaskirjoituksiin lukeminen (tai lähinnä stressaaminen) alkoi heti joulun jälkeen, eikä blogiarkistossa ei ole yhtä ainutta postausta tältä kuulta. Myöskään kuvia tammikuulta ei löytynyt, vaikka kuinka pengoin viime vuoden kuva-albumeita. Toisaalta vanhalla kameralla sai tosi huonosti kuvia talvisin, ellei ollut aurinkoista tai muuten valoisaa. Joko en kerennyt kuvata tai sitten viime tammikuussa ei ollut aurinkoisia pakkaspäiviä. Tiedä häntä. Uutena juttuna testailtiin Kertun kanssa hiihtoa. Kerttu ymmärsi jutun juonen nopeasti ja tykkäsi hurjasti, kun pääsi kirmailemaan pieniä matkoja suksien rinnalla.

Helmikuu
Helmikuussa sain julkaistua peräti kaksi postausta. Hiihtolomalla käytiin lumisella retkellä Kevätmäen laavulla, jossa saatiin rämpiä oikein urakalla hangessa. Lumikenkiä ja kompassia olisi kyllä tarvittu... Löydettiin kuitenkin laavulle, Kertulla oli huisin kivaa ja retki sai onnellisen lopun. Helmikuussa avattiin hienosti mätsärikausi Äänekoskella, jossa Kerttu oli pienten SIN2. Kuun lopulla blogi pääsi pienelle tauolle ja itse keskityin kirjoituksiin lukemiseen.
2015
Mätsäri-15 011a
Maaliskuu
Maaliskuun alku meni edelleen nenä kiinni terveystiedon kirjassa. Viimeinen loppurutistus, kuusi tuntia salissa kynä sauhuten ja lopultakin se oli ohi. Heti seuraavana päivänä jännitys sai jatkoa, kun oltiin mukana ShowlinkPets-lemmikkimessuilla edustamassa Cairnterrierikerhoa. Viikonloppuna oli kaksi esitystä, joissa esiteltiin cairnia rotuna ja eri harrastuksissa. Kertun kanssa päästiin esittelemään yleisölle rally-tokoa ja Kerttu veti huimasti yli odotusten. Järkyttävän jännittävä, mutta samalla aivan mielettömän upea kokemus. Maaliskuun lopulla käytiin vielä viimeiset kerrat hiihtoladulla himmailemassa.
2015a
2015b
Huhtikuu
Huhtikuussa treeni-into palasi talvitauolta. Harjoiteltiin perusjuttuja sekä rally-tokon liikkeitä kotona ja käytiin pari kertaa yhteistreeneissä. 13.4. korkattiin meidän ensimmäiset rally-tokomöllit. Oltiin ilmoittauduttu mölliluokkaan, mutta silti jännitti ihan tajuttomasti. Kerttu oli mahtavalla draivilla mukana ja tuloksena upeasti 98p. Tässä kuussa käytiin jälleen mätsärissä Äänekoskella ja tuloksena PUN2.
2015c
2015d
Toukokuu
Toukokuussa vietettiin pienen terrin 3-vuotissynttäreitä. Kerttu sai herkkukakun, hienon nimilaatan pantaansa sekä vihdoin ja viimein oman kevythäkin. Toukokuun alussa meidän möllikisakausi sai jatkoa, kun osallistuttiin kahteen luokkaan samoissa mölleissä. Ei ehkä niin hyvä idea, mutta hienosti hyväksytyt tulokset kummastakin. Mölliluokasta upeasti 90p, 3.sija ja tuomaripalkinto, jossa ainoana virheenä oli sokea ohjaaja ja kyltin ohi käveleminen. Alokkaassa väsymys alkoi hiukan painaa ja ajatukset harhailla, mutta hienosti Kerttu tsemppasi maaliin pistein 78.

Rallymöllien lisäksi osallistuttiin toukokuussa hyväntekeväisyys koiramarssille ja kuun viimeisenä päivänä käytiin Jyväskylässä ShowHaun mätsärissä. Kerttu meni iloisella asenteella ja sijoittui huipusti punaisten ykköseksi. Pitkästä aikaa päästiin pyörähtelemään BIS-kehään, mutta päivä oli ollut pitkä, eikä sijoitusta tällä kertaa tullut. Kerttu pääsi sillä reissulla lisäksi studiokuvaksiin sekä maistelemaan Hubertin uutuusruokia ja päivä oli kyllä kaikkiaan tosi mahtava!
2015e
2015f
Kesäkuu
Kesäkuun ensimmäisinä päivinä lähdettiin naapuricityyn kesäloman aloittajaisreissulle. Fiilisteltiin uusia lenkkipolkuja ja Kerttu pääsi ekaa kertaa kirmailemaan koirapuistossa. Näyttelyhihnaa tarvittiin jälleen, kun käytiin kehäilemässä Äänekosken mätsärissä. Mielenkiintoisella jaolla pitkäkarvaiset/lyhytkarvaiset Kerttu oli kivasti lyhytkarvaisten PUN4. Ehdittiin myös käydä ensimmäistä kertaa cairnien yhteislenkillä ja pari kertaa venereissulla saaressa.

Kesäkuuhun mahtui myös rally-tokoa ja retkeilyä. Vieläkin pysyttiin möllilinjalla ja kisattiin meidän kolmannet rallymöllit Jyväskylässä. Kesäkuuma meinasi viedä mehut Kertusta, mutta tehtiin silti aivan mieletön rata. Mölliluokka 99p, mutta minä tohelo menin taas yhden kyltin ohi ja virallisten sääntöjen mukaan saatiin tällä kertaa hylky. Heh oppiipa ainakin kantapään kautta! Kesäkuussa retkeiltiin Kapeenkoskella ja uskaltauduttiin ensimmäiselle yön yli retkelle Pyhä-Häkin kansallispuistoon. Rankka ja hiukan kylmä, mutta kaikkiaan ihan mahtava kokemus!
2015g
2015h
Heinäkuu
Heti heinäkuun ensimmäisenä päivänä Kerttu pääsi mukaan ensimmäiselle kesälomareissulleen. Matkalla poikettiin vähän reippailemassa Seitsemisen kansallispuistossa ja loppuloma vietettiin leirintäalue-elämää Merikarvialla. Laukaassa käytiin vuoden ainut näyttely ja tuloksena sama kuin edellisestä näyttelystä eli AVO EH AVK4. Luokassa tosin ei ollut kuin neljä koiraa, mutta mitäpä pienistä ;) Blogi koki pienen muutoksen ja heinäkuusta eteenpäin jatkettiin uudella nimellä "Kauttaaltaan Karkea". Tähän aikaa sain myös palautettua postauksiin viimeisetkin kuvat, jotka Picasan verkkoalbumi ahmaisi mukanaan edellisenä kesänä.
2015i
Heinäkuu -15 423a
2015j
Elokuu
Elokuussa alkoi viimeinen vuosi lukiossa. Syksyn ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen rajoitti vapaa-aikaa ja blogi sai jäädä hieman vähemmälle. Kesän lopulla kamera vaihtui uuteen, kun paketissa saapui kauan odotettu Canon EOS 100D. Muutama päivä ennen koulujen alkua päästiin osallistumaan Cairnterrierikerhon Porkkana harrasteviikonloppuun. Kokeiltiin uusia lajeja, saatiin hyödyllisiä vinkkejä ja oli aivan mahtava ja aktiivinen viikonloppu. Elokuussa mätsäröitiin pienen tauon jälkeen. Ensin Laukaassa PUN2 ja sitten Tikkakoskella PUN4. On tuo melkoinen tyyppi.
2015k
Elokuu -15 244
2015l
Syyskuu
Syyskuun alku meni vielä kirjojen kimpussa, mutta parin viikon uurastuksen jälkeen koitti ihana vapaus. Lukemisen lomassa päästiin vähän ralleilemaan, kun osallistuttiin Hurttahuoneen rally-tokohaasteeseen. Kirjoitusten jälkeen käytiin toista kertaa Kapeenkoskella virkistäytymässä ja pitkästä aikaa hallimätsärissä. Pikkuisen meinasi jänskättää, mutta hienosti silti punainen nauha, vaikkei sijoitusta tullutkaan. Syyskuun vikana viikonloppuna käytiin Cairnterrierikerhon trimmauskurssilla, josta saatiin hyvät eväät cairnin kotitrimmaukseen. Lisäksi Kerttu pääsi jäljestämään ekaa kertaa tonnikalajälkeä.
2015m
2015n
Lokakuu
Lokakuun toisena päivänä käytiin kesätauon jälkeen rally-tokomölleissä ja meidän ensimmäisissä hallikisoissa. Hirveä myrsky yritti lennättää koko hallin tiehensä ja Kertun ajatukset meinasi vähän harhailla. Mutta mielettömän hienosti Kerttu pinnisti loppuun saakka ja saatiin 82p. Samalla viikolla oltiin toista kertaa marssimassa löytöeläinten hyväksi Royal Caninin hyväntekeväisyyskoiramarssilla.

Syyslomalla käytiin retkellä Kulhanvuorella ja vielä toiset rally-tokomöllit. Kerttu oli ihan super, vaikka nämäkin oli sisähallissa. Kaksi liikettä jouduttiin uusimaan ekaa kertaa, mutta tuloksena silti huipusti 93p. Lokakuun viimeisenä päivänä meillä olisi ollut ensimmäiset viralliset rally-tokokisat Jyväskylässä. Harmillisesti Kerttu aloitti juoksunsa muutamaa päivää ennen ja jouduttiin perumaan kisat.
2015o
2015p
Marraskuu
Marraskuussa käytiin vuoden viimeisessä mätsärissä Jyväskylässä, jossa Kerttu esiintyi tosi nätisti, saatiin punainen nauha, mutta ei enää sijoituttu. Mätsärin jälkeen käytiin toista kertaa koirapuistossa. Sateisten säiden takia Kerttu sai hiivaa korvaansa ja joutui kokemaan elämänsä ensimmäisen korvatulehduksen. Marraskuun aikana saatiin ensilumet, käytiin kahdesti Tärttämäessä lenkillä ja lisäksi kävin ilman Kerttua turistina Jyväskylän KV näyttelyssä.
2015q
Marraskuu -15 185
Joulukuu
Joulukuussa yritin kehitellä blogiin joulukalenteria, mutta se jäi lähinnä ajatuksen tasolle. Alkukuusta käytiin retkellä Laulavan mörön polulla ja 20.12. vuoden viimeisissä rally-tokomölleissä. Mölli-ALO, 1. sija ja tuomarin suosikki. Yksinkertaisesti huippu päätös kisakaudelle. Joulun aikaan meinattiin tehdä vihdoin ja viimein se verijälki, mutta laiskata päädyin ihan vaan tonnikalajälkeen. Kerttu sai jäljestää kolme lyhyttä jälkeä metsässä ja hyvin pelitti nenu. Intoa vaan oli hitusen liikaa. Joulukuun viimeisinä päivinä lähdettiin extempore reippailemaan Pyhä-Häkin kansallispuistoon. Kierrettiin vajaa seitsemän kilometrin reitti kirpeässä pakkassäässä ja koirut nautti täysin siemauksin. Evästauko oli hieman kolea ja tyttökaksikon tassut meinasi paleltua pitkospuilla. Mutta silti aivan loistava päätös vuodelle 2015.
2015r
Joulukuu -15 105
2015s

1. Miten teillä muuten meni se virallinen rallykoe? :)

1. Vau onpa kiva, että täältä löytyy lukijoita, joita kiinnostaa meidän rally-tokoilut! :) Postausta siitä on itseasiassa tulossa (toivottavasti jo tällä viikolla), mut tässä on taas ollut vähän kaikkea, niin en oo oikein ehtinyt paneutua siihen. En ehkä viitsi vielä paljastaa suuremmin, mut sanotaanko, että ihan hyvä päivä, vaikka pieniä katastrofin aineksia oli ilmassa ;)